actiepunt 1: Een leerlijn muzo
Naar mijn mening zou het handig zijn moest er binnen de school een leerlijn rond muzo worden opgesteld. Zodat de leerkrachten weten welke doelen in welk jaar aan bod komen en hoe deze doorheen de jaren van de lagere school verder uitgediept worden.
Zo kan men bijvoorbeeld de handleiding 'Muzo Max' gebruiken. Deze handleiding bevat in mijn ogen een duidelijke leerlijn. Ook wordt hier per twee jaar gewerkt waardoor men vermijdt dat twee jaar na elkaar dezefde muzoactiviteiten aan bod komen. Kinderen die blijven zitten zien zo toch andere muzoactiviteiten. Binnen deze handleiding werkt men nauw samen met Zonneland waar telkens lesideeën worden gegeven a.d.h.v. fiches.
actiepunt 2: muzisch evalueren
Tijdens observaties in het eerste semester kreeg ik de kans om via de zorg in verscheidene klassen een kijkje te nemen, ook tijdens muzo lessen.
Wat mij opviel was dat ik nooit een muzische evaluatievorm zag. Ik heb enkele leerkrachten aangesproken om te vragen of ze dit al dan niet op andere momenten deden. Dit bleek niet het geval.
Toen ik tijdens mijn stage wel muzische evaluatievormen gebruikte was mijn mentor hier zeer enthousiast over.
Ik zou ervoor opteren om tijdens een personeelsvergadering enkele voorbeelden van muzische evaluatievormen kenbaar te maken aan de leerkrachten zodat deze dit kunnen verderzetten in elke klas. Zo kan je ook de positieve punten van muzisch evalueren aanhalen.
Je kan immers het idee hebben dat leerlingen een bepaalde activiteit heel leuk vinden, terwijl dit niet het geval kan zijn. Tot inzicht kom je vaak pas na een evaluatie met de kinderen.
actiepunt 3: kast met muzoboeken en materiaal
Het zou een meerwaarde zijn als er op school een kast zou zijn waar alle muzoboeken van heel de school worden in verzameld. Zodat de leerkrachten hierin kunnen kijken om ideeën op te doen. Ook kan in deze kast het muzo materiaal worden bewaard (muziekinstrumenten, fiches, reflecties op activiteiten, themamappen die doorheen de jaren werden gemaakt, ... ).