3 jan 2015

Interview en sfeerbeelden

Om het muzisch schoolklimaat in beeld te brengen ben ik in gesprek getreden met mijn mentor van het eerste leerjaar, de zorgcoördinator en de directeur van de stageschool. Ook ben ik tijdens mijn stageperiode in alle gangen gaan rondsnuffelen en ben ik een kijkje gaan nemen naar de werkjes van de kinderen in de verschillende leerjaren.

Hoeveel uren worden er aan muzo besteed in de weekplanning?
3,5 uur (woord, drama, muziek, beeld, bewegingsexpressie)
Vroeger meer aandacht aan beeld, regelmatig hele middag ‘knutselen’. Dit mag nu niet meer. Nu moeten de uren gelijk verdeeld worden waardoor in de weekplanning ook staat opgenomen welk deeldomein van muzo aan bod komt.

Is dit anders in de verschillende leerjaren?
In alle jaren wordt 3,5 uur aan muzo gedaan. Wel is de indeling van de verschillende deeldomeinen anders. Zo wordt het deeldomein media voornamelijk in de oudere jaren gegeven.
 
Aan welk deeldomein van muzo wordt het meest/minst gewerkt bij muzo?
Het deeldomein ‘media’ komt het minst aan bod. De leerkrachten zien dit als de grootste ‘struikelblok’, het minst voor de hand liggende. Alle klassen op school hebben op zen minst 2 computers in de klas en bijna alle klassen hebben ook een smartbord. Een computerklas of tablets zijn echter niet aanwezig op school. Voor media wordt vaak een filmje (trailer) getoond.
In de eerste graad staat het deeldomein ‘media’ ook niet opgenomen in de weekplanning. De nadruk ligt in de lagere graad voornamelijk op beeld, muziek en drama.
Op mijn stageschool wordt de meeste nadruk gelegd op het deeldomein ‘beeld’. Dit biedt meteen resultaat en op voorhand ben je zo goed als zeker dat de les goed zal lopen. Ze zijn van de mening dat het hoofddoel voornamelijk is dat de leerlingen plezier beleven. Ook zie je bij beeld een duidelijk proces wat het makkelijker maakt om te evalueren. Want er moet immers altijd geëvalueerd worden.
 
Zijn er al leerkrachten geweest die bijscholingen volgden rond muzo? Zoja, over wat ging dit?
De laatste jaren worden er veel inspanning gedaan op muzisch vlak. De voorbije twee jaar gingen verscheidene leerkrachten van de school op bijscholing. De bijscholingen verliepen per graad van de lagere school. Tijdens de bijscholing werd ook bijna geen aandacht besteed aan het deeldomein ‘media’.
 
Zijn er klasoverschrijdende projecten rond muzo? Zoja, welke?
De parallelklassen doen tegelijkertijd aan dezelfde muzo lessen. Dit gebeurt echter binnen het eigen klaslokaal. In het verleden vonden er al muzodagen plaats. Gedurende een halve dag werden dan alle klassen van de school door elkaar gehaald (per cyclus) om rond het jaarthema te werken.
Omdat mijn stageschool extra aandacht wil besteden aan muzo is in overleg besloten dat ik als bachelor proef een hele muzodag ga uitwerken rond het jaarthema ‘schitteren’. Waar de leerlingen per cyclus klasoverschreidend werken. Tijden deze dag zullen de leerlingen elk 3 workshops volgen van 3 verschillende deeldomeinen van muzo.

Ook zijn er op school 2 juffen die blokfluitles geven. Zij geven blokfluit in de verschillende klassen terwijl de leerkracht van de desbetreffende klas hun klassen overneemt.
 
Wordt er soms in een thema gewerkt rond muzo met heel de school?
Elk jaar is er een jaarthema dat bij verschillende momenten wordt betrokken. Dit jaar luidt het jaarthema ‘schitteren’. Elke maand schittert men in iets (bv. in fluo). Ook schitteren alle leerlingen van de school. Dit thema wordt nu niet toegespitst op muzo. Vooral tijdens de muzodag die ik in elkaar steek is het de bedoeling dat dit jaarthema aan bod komt.
 
Is er variatie in muzo-activiteiten per jaar? Of worden elk jaar vaak dezelfde muzo activiteiten gedaan?
Op school is geen handleiding voor muzo aanwezig. De leerkrachten kiezen zelf welke muzo activiteiten ze doen. Wel praten ze hier regelmatig in de leraarskamer over zodat ze niet in verschillende jaren hetzelfde doen. Het is niet zo dat ze alle jaren hetzelfde geven, ze zorgen voor variatie. Zodat ook leerlingen die hun jaar opnieuw doen extra uitdaging krijgen voor muzo en niet hetzelfde moeten doen als het jaar voordien.
 
Wat vindt u persoonlijk de leukste muzo activiteit die u al gaf?
Een les jabbertaal.  Ik u dit voordien niet maar dit war zeer leuk om te geven. Ik ben toen tot het inzicht gekomen dat men ook tijdens kortere muzische momenten tot een resultaat kan komen.
 
Welk deeldomein geeft u het liefst? Waarom?
Beeld, omdat in mijn ogen dan het duidelijkst is dat de leerlingen plezier beleven en dit vind ik het belangrijkste bij muzo.
 
Welk deeldomein geeft u het minst graag? Waarom?
Media, omdat dit moeilijk is om op ideeên te komen die haalbaar zijn met het materiaal dat op school aanwezig is.
 
Bij welke muzische activiteit is het het moeilijkst om de leerlingen te motiveren? Aan te zetten tot?
Drama. Sommige kinderen durven het niet, willen het niet, steken hun weg, doen belachelijk. Dit moet zeer geleid gebeuren.
 
Wordt er telkens aandacht besteed aan de verschillende stappen van het muzisch proces?
Ja, alle stappen komen telkens aan bod.

Zijn er activiteiten waar de deeldomeinen van muzo in elkaar overvloeien? (bv. beginnen met een woordspin, gedicht, nadien een verhaal maken en dit uitbeelden)
Ja, bij woord en muziek wordt die veel gedaan.
Voorbeeld 1 muziek: een muziekstuk laten horen met een walsritme/ stapritme, .. Hierop moeten de leerlingen gaan bewegen Ze maken de muziek ‘levend’ door het tempo van de muziek te koppelen aan de bewegingen.
Voorbeeld 2: schilderijen koppelen aan muziekstukken die ze horen.
 
Hoe is muzo zichtbaar in de school? Hoelang blijft ongeveer een werkje hangen in de klas/gang?
Doorheen alle gangen van de school hangen er zeer veel prikborden waar de werkjes van de leerlingen aan komen te hangen. Hier is voornamelijk het deeldomein beeld zichtbaar. Bij het zesde leerjaar is ook woord te zien a.d.h.v. een beeldgedicht.
Vanaf er een nieuw werkje is gemaakt wordt dit erbij gehangen of indien nodig maken de vorige werkjes plaats voor de nieuwe.
 
Wat vindt u de belangrijkste fase in het muzisch proces van leerlingen?
Genieten.
Beschouwen en evalueren worden niet als belangrijk gezien, het proces daarentegen wel.

Staat er iets in het schoolbeleid rond muzo? Richtlijnen van de school uit die gevolgd moeten worden?
De verplichte uren muzo benutten en binnen deze uren de verschillende deeldomeinen aan bod laten komen.
 
Werden de ouders al eens betrokken bij een muzo activiteit? (bv. een toonmoment, een groot muzo project)
Tijdens het proces werden ouders nog niet echt betrokken. Wel waren er doorheen de vorige jaren al enkele momenten dat de ouders naar een toonmoment konden komen kijken na een muzodag. Ook tijdens een grootouderfeest van de kleuters mogen de grootouders naar een toonmoment komen kijken.

Loopt er een jaarthema rond muzo? Wat wordt hierrond gedaan?
Het jaarthema van dit jaar luidt ‘schitteren’. Zoals eerder vermeld zal de muzodag rond mijn bachelor proef hierover gaan. Nu zijn er op school overal sterren aanwezig met de namen van de kinderen en elke maand een grote ster in elke klas met de waarde waar die maande extra aandacht aan wordt geschonken.

Wordt er een handleiding gehanteerd voor muzo binnen de school?
Neen, er wordt geen gebruikt gemaakt van een handleiding voor muzo binnen de school. Wel heeft elke leerkracht enkele muzoboeken waaruit ideeën kunnen gehaald worden.

Zijn deze boeken voor elke leerkracht te raadplegen?
De boeken bevingen zich in de klas. Men gaat niet echt vragen om eens in een boek bij een collega te kijken om te vermijden dat bij een verschillend jaar dezelfde muzo activiteiten worden gegeven en men dus in herhaling zou treden.

sfeerbeelden van hoe muzo zichtbaar is in de gangen van de school: