16 jan 2015

Terugblik op de muzodag.

Als bachelor proef organiseer ik zelf een muzodag rond het thema 'schitteren' (van daar ook het thema van deze blog). Het uitwerken van deze muzodag in groep was voor mij dus ideaal. Zowel qua organisatie als workshops kon ik hier heel veel uithalen.
Het idee om de leerlingen een keuze te laten maken en in de namiddag te werken et een verdiepingsactiviteit vind ik zeer leuk om te doen als je de muzodag met een team organiseert. Persoonlijk vind ik dit minder haalbaar om te doen als je zelf de verantwoordelijkheid draagt.
Ook vind ik het heel goed dat de leerlingen tijdens de muzodag kennis maakten met de verschillende deeldomeinen van muzo.
Hel onderscheid tussen onderbouw en bovenbouw bij de activiteiten vind ik ook handig. Zo zijn de activiteiten aangepast aan de leeftijd van de kinderen.
Persoonlijk ga ik hier ook mee aan de slag. Bij mij ligt de nadruk op peer tutoring binnen muzo. Zodat de leerlingen van elkaar gaan leren in groepsactiviteiten.

Tijdens de muzodag voor mijn bachelorproef laat ik de leerlingen ook de keuze maar enigszins anders. Per cyclus voorzie ik 6 muzo activiteiten (2 beeldactiviteiten, 1 drama activiteit, 1 muziek activiteit, 1 media activiteit en 1 activiteit rond bewegingsexpressie). Voor elke les voorzie ik een passende prent die al een tikje van de sluier oplicht rond wat er gaat gebeuren maar verder nog niets verklapt. Zo ga ik bij aanvang van de stage periode rond in de verschillende klassen met 6 gekleurde bladen. De 2 beeldactiviteiten komen op blauwe bladen te staan die onder elkaar hangen aan bord. Daarnaast hangen 2 gele bladen (met een muziek en drama activiteit) en daarnaast 2 rode bladen (met een media activiteit en een activiteit bewegingsexpressie).
De leerlingen krijgen een briefje waarop ze 3 activiteiten noteren. Eerst kiezen ze een blauwe activiteit, nadien een gele en nadien een rode.
Zo doen ze tijdens de muzodag 3 workshops van anderhalf uur rond een ander deeldomein van muzo.
Persoonlijk werk ik niet met een verdiepingsactiviteit omdat dat me praktisch niet haalbaar lijkt om dat die middag alleen nog te doen.
De leerlingen krijgen 's ochtends van hun klasleerkracht een naamkaartje opgespeld waar de drie activiteiten in volgorde opstaan met het lokaal waar ze verwacht worden. Wanneer ze het niet zouden weten kunnen ze zo telkens op de juiste plaats terecht komen.
Als intro en slot ben ik er nog niet uit. Ik vond het idee van een toneel zoals de muzodag in Dworp heel leuk maar ik denk dat vertrekken uit een boek ook een krachtig moment kan zijn.

Ik ben zeer dankbaar dat we een hele school nu muzisch in beweging hebben gezet in Dworp. Zo heb ik een veel duidelijker beeld hoe ik aan de slag kan naast het boek 'De Zeppelin van Koen Crul'. Vooraf was dit helemaal nieuw voor mij maar nu verdiep ik er mij steeds meer en meer in.