17 jan 2015

Beeld over eigen muzische groei.

Ik mag toch wel zeggen dat ik doorheen deze opleiding een muzische groei heb doorgemaakt.
Toen ik aan deze opleiding startte kon ik me voornamelijk terugvinden in het deeldomein beeld. De andere deeldomeinen waren mij vrijwel onbekend.
Tijdens de eerste sessies bewegingsexpressie en zang had ik het vaak moeilijk om me te durven geven. Voornamelijk na een vakantie, wanneer het weer even geleden was vroeg het de nodige moeite me daarin weer open te stellen. Pas vanaf het toonmoment in het tweede jaar van de opleiding ondervond ik hier vrijwel geen problemen meer mee. Wanneer ik nu de opdracht krijg om aan bewegingsexpressie te doen doe ik dit nu met heel veel plezier en enthousiasme. Het zit zo dat dit nu zelfs het deeldomein is dat ik het liefste geef in de lagere school.
Doordat ik in het eerste jaar van de opleiding voornamelijk beeldactiviteiten had gegeven had ik me voorgenomen tijdens het tweede jaar me te focussen op andere deeldomeinen van muzo. Zo gaf ik ook drama, muziek en bewegingsopvoeding. Media heb ik tot nu toe nog nooit gegeven, wel zat het al geïntegreerd in lessen ICT.

Tot dit academiejaar vond ik het ook vaak moeilijk om een slot te bedenken bij een muzo les dat echt zinvol was. Door kennis te maken met de evaluatiekoffer heb ik nu manieren leren kennen om een les zinvol af te sluiten.

Ik denk dat ik mij momenteel op een niveau bevindt waar ik instaat ben om muzische lessen in elkaar te steken maar uit ervaringen nog veel zal leren. Je blijft doorheen heel je carrière later groeien en leert van collega's en leerlingen.

Muzoactiviteiten waaruit ik geleerd heb:
Tijdens de stage in het eerste leerjaar gaf ik een drama activiteit vertrekkend uit een foto rond het thema 'verkeer'. Eerste speelde ik een kort toneeltje voor en nadien werd dit telkens opgebouwd met enkele leerlingen. Klassikaal gaven we telkens feedback en bespraken we de gezichtsuitdrukkingen van de leerlingen, wat goed was of wat eventueel beter kon.
Mijn mentor gaf mij na de les de raad om ook het 'publiek' echt publiek te laten zijn. En de 'regels' te overlopen, hoe ze hun bijvoorbeeld moeten gedragen in een theaterzaal. Zodat ook zij meer betrokken zijn. Dit is zeker een punt dat ik meeneem naar volgende dramalessen.

Bij de laatste twee beeldactiviteiten die ik gaf heb ik ergens een 'klik' gemaakt. Voorheen hield ik vaak vast aan het 'veilige'. De leerlingen hadden wel elk een ander resultaat maar toch nog een iets beperktere opdracht. Tijdens de laatste stageperiode heb ik de leerlingen hierin meer vrijheid gegeven. Ze kregen de opdracht een verkeersstad te knutselen. Stap voor stap ging ik met hen aan de slag. We bespraken wat er in onze stad allemaal moest staan en welk materiaal we hiervoor konden gebruiken. De resultaten van iedere leerling waren schitterend.

Ook tijden de muzoactiviteit in Dworp slaagden we er met onze groep in om de leerlingen vrij te laten. We stelden verschillende afvalmaterialen ter beschikking waarmee ze aan de slag konden gaan om een eigen voertuig te maken. Het ene groepje maakte een raket, het andere een ruimteboot tot zelfs een schip met jacuzzi aan bord (die echt waterdicht was gemaakt met plastieken eierdozen!).

Absoluut hoogtepunt:
Bij het maken van de verkeersstad kregen de kinderen hun verkeersstad mee naar huis omdat er geen plaats waas deze in de klas of de gang te plaatsen. Toen ik de volgende dag op school kwam liet mijn mentor me een berichtje lezen van een mama van een jongen uit de klas. Ze schreef dat ze die avond een hele avond J. had moeten helpen bij het maken van een grote verkeersstad. Ze plakten verschillende bladen aan elkaar en deden de opdracht thuis in groot formaat nog eens over. nadien speelde hij erin met zijn speelautootjes. Toen ik dit las gaf me dit een heel goed gevoel. Ik wist dat de leerlingen er plezier aan hadden beleefd en daarbovenop werd er buiten de schooluren muzisch rond gewerkt.

Groeipunten:
Media heb ik nog nooit echt gegeven. Ik hoop in volgende stageperiode hier zeker de kans toe te krijgen (ook buiten de muzodag die ik in elkaar ga steken).
Muziek heeft bij mij nog oefening nodig. Tot dit besef kwam ik voornamelijk tijdens de workshop bij de module muzische school. We kregen de opdracht om een bepaald instrument de herkennen in een muziekstuk en het ritme over te nemen. Ik wist niet eens hoe dat instrument klonk, laat staan dat ik dit uit het fragment kon halen. Wanneer ik in de toekomst muzieklessen geef zal ik ervoor moeten zorgen dat ik vooraf de fragmenten door en door ken en ontcijfer heb. Zodat ik stevig in mijn schoenen sta.
Vorig schooljaar trokken we naar een school in Melsele om daar te werken rond een mythe. Ik nam toen het domein bewegingsexpressie voor mijn rekening. Toen werd ik uitgedaagd om telkens dieper te gaan met de leerlingen. Hier ondervond ik dat je meer uit de leerlingen kan halen als je slechts enkele doordachte activiteiten grondig en dieper voorbereidt dan verschillende oppervlakkige activiteiten.

Actuele visie op muzische vorming:
In muzo moet je groeien. Het is nodig dat je aandacht hebt voor de verschillende muzische deeldomeinen. Maar deze hoeven in mijn ogen niet los van elkaar te staan. Ik vind het veel leuker om ze in elkaar te laten overvloeien of om in de toekomst te werken rond projecten. Dat je één thema zowel toespitst op drama, beeld, beweging, muziek als media. Dan heb je volgens mij een heel leuk resultaat.
Muzo mag niet als bijvak worden gezien. Je kan indien mogelijk muzo ook integreren in andere vakken. Bv. bij een les wiskunde rond spiegelingen kan je een kort muzisch moment doen met de leerlingen.