Megageweldigfantastischinteressant!
... Dit vat kort samen wat deze sessie voor mij betekende.
Ik weet van mezelf dat 'muziek' het deeldomein van muzo is dat bij mij nog het minst ontwikkeld is. Ik heb niet heel veel gevoel voor ritme maar ondanks dat kon ik hier wel in volgen.
Je hoeft geen instrument te kunnen spelen of aan hoge noten te raken om muziek te kunnen maken en er plezier in te hebben.
Hieronder staat kort geschetst hoe de les was opgebouwd als idee moest ik zelf een gelijkaardige les geven in de toekomst:
1) In een kring elk een bodysoundgeluid verzinnen.
2) In een kring zegt iedereen zijn naam, elke lettergreep is gelinkt aan een bodysound.
(De volgende persoon herhaalt telkens alle geluiden en voegt er een eigen geluid aan toe. Dan herhaalt iedereen het alvorens het aan de volgende is).
3) Geluiden herhalen zonder de naam uit te spreken.
4) Variatie: veranderen van plaats.
OPGELET: kinderen in de lagere school in kleine groepen verdelen bij deze opdrachten!
5) De leerkracht leerde ons een lied aan met bodypercussie
7 keer plets op benen (x2)
7 keer plets + klap (x2)
7 keer plets, klap, knip, plets, klap, knip, plets (x2)
7 keer been, kruis, been, plets, klap, knip, klap, plets (x2)
-> Canon