7 jan 2015

Workshop beeld

Dit was een zeer verrijkende les. Het was eens iets anders dan anders, waar we kennis maakten met heel wat materialen.
Bij aanvang van de les werkten we rond voorwerpen, we kozen een voorwerp en stelden onszelf a.d.h.v. dat voorwerp voor. Nadien werd één voorwerp gekozen voor heel de groep dat we een hele tijd doorgaven, we zeiden telkens om de beurt een eigenschap van dat voorwerp. Zo waren we verwonderd rond wat je allemaal over één voorwerp kan zien.

Nadien gingen we aan de slag met materialen. Geleidelijk aan maakten we een kostuum.
Eerst kregen we de opdracht een schoen te maken (onze groep deed dit met rietjes).

Nadien maakten we een riem met plastieken materialen.

Vervolgens hervormden we een riem gemaakt uit stokken tot een hoofddeksel.

Het laatste materiaal dat we gebruikten was papier.
Hier kregen we de opdracht om iemand onherkenbaar te maken.
Ik had het genoegen om bij deze opdracht paspop te spelen, waardoor u me (hopelijk toch) niet herkent! Nadien plaatsten we ons in een 'speciale' omgeving. Waar we minder opvielen. (onderste foto)


Na dit deel van de les werden we opnieuw geïnspireerd. We kregen allerlei foto's te zien van personen die een speciale kleding aanhadden. We kozen elk één foto uit en verwoordden waarom we die kozen. Nadien zochten we een partner die dezelfde soort van kleding kozen. Laura en ik werkten samen een jurk uit.
 
 
Als slot van de voormiddag werkten we met verf. Het resultaat vond ik adembenemend. Bij aanvang van de opdracht durfde ik niet goed om weg te gaan van het 'gekende / veilige' gegeven. Ik tekende een 'gewone' buik. Nadien schoven we telkens door en vulden we een lichaamsdeel aan op de tekening. Waardoor heel speciale wezens ontstonden.
Dit vond ik persoonlijke een zeer leuke activiteit die je helemaal zelf kan doen op stage. Super leuk!


 Doorheen deze activiteit heb ik mezelf zien groeien, ik ben opener geworden en leerde meer 'out of the box' te denken bij beeld.
Deze activiteit heeft me er vooral doen aan herinneren dat het zeer belangrijk is bij muzo een de activiteit te leiden, maar heel veel ruimte te laten voor de fantasie van de leerlingen. Ook de verschillende manieren van inspireren die we zagen waren vernieuwend (bv. een houten lepel, knuffel, speelgoed, foto's, ..)